Teraz bajty. Informatyka dla szkół ponadpodstawowych. Zakres rozszerzony. Materiał edukacyjny.
Materiał edukacyjny jest zaplanowany na 180 godzin lekcyjnych. Składa się z trzech części – po 60 godzin lekcyjnych każda (rozdzielonych dodatkowo na dwa bloki po 30 godzin). Dzięki temu materiał można dostosować do dowolnego planu nauczania informatyki w zakresie rozszerzonym realizowanego w danej szkole.
Tematy w każdej części umieszczone są w czterech modułach:
Moduł A. Wokół komputera i sieci komputerowych
Moduł B. Wokół dokumentów komputerowych
Moduł C. Wokół algorytmiki i programowania
Moduł D. Wokół Internetu i projektów
Moduł A
Moduł A
Moduł A
Temat A1. Jak dbać o sprzęt komputerowy?
Temat A2. Projektowanie rozbudowy i zakupu nowego zestawu komputerowego i oprogramowania
Temat A1. Warstwowy model sieci
Temat A2. Podstawowe protokoły stosowane w przepływie informacji i w zarządzaniu siecią
Temat A3. Konfigurowanie przykładowej lokalnej sieci komputerowej oraz bezprzewodowego dostępu do Internetu
Temat A1. Reprezentacja danych w komputerze
Temat A2. Logiczny model komputera i działanie procesora
Moduł B
Moduł B
Moduł B
Temat B1. Stosowanie wybranych funkcji w realizacji algorytmów i fraktali w arkuszu kalkulacyjnym
Temat B2. Funkcje i zależności funkcyjne w arkuszu kalkulacyjnym
Temat B3. Makropolecenia w arkuszu kalkulacyjnym i wybrane możliwości wbudowanego języka programowania
Temat B4. Więcej o tworzeniu i edytowaniu obrazów w programie Inkscape
Temat B1. Tworzenie dwuwymiarowych i trójwymiarowych wizualizacji i animacji
Temat B2. Tworzenie baz danych złożonych z wielu tabel
Temat B3. Stosowanie języka SQL do wyszukiwania informacji w bazie danych
Moduł C
Moduł C
Moduł C
Temat C1. Przedstawianie algorytmu liniowego w postaci listy kroków i schematu blokowego
Temat C2. Przedstawianie algorytmu z warunkami w postaci listy kroków i schematu blokowego
Temat C3. Przedstawianie algorytmu iteracyjnego w postaci listy kroków i schematu blokowego
Temat C1. Wprowadzanie danych i wyprowadzanie wyników w językach C++ i Python
Temat C2. Algorytmy na liczbach naturalnych w językach C++ i Python
Temat C3. Algorytmy badające własności geometryczne w językach C++ i Python
Temat C1. Wykonywania działań na liczbach w systemach innych niż dziesiętny
Temat C2. Więcej na temat pracy z danymi tekstowymi
Temat C3. Stosowanie grafów do przedstawiania abstrakcyjnego modelu sytuacji problemowych
Temat C4. Stosowanie funkcji w językach C++ i Python
Temat C5. Więcej na temat stosowania funkcji w językach C++ i Python
Temat C6. Stosowanie tablic w języku C++ i list w języku Python
Temat C7. Stosowanie instrukcji iteracyjnych w językach C++ i Python
Temat C8. Wyszukiwanie elementów – liniowe i przez połowienie
Temat C4. Wprowadzenie do programowania w języku Java
Temat C5. Stosowanie instrukcji warunkowej w języku Java
Temat C6. Stosowanie instrukcji iteracyjnych w języku Java
Temat C7. Przetwarzanie plików
Temat C8. Dynamiczne struktury danych
Temat C9. Programowanie obiektowe
Temat C4. Rekurencyjna realizacja wybranych algorytmów
Temat C5. Rekurencyjne tworzenie fraktali – dywan Sierpińskiego i inne
Temat C6. Stosowanie podejścia zachłannego – pakowanie plecaka i inne algorytmy
Temat C7. Wybrane metody algorytmiczne – szyfrowania, haszowania i inne metody
Temat C8. Więcej na temat reprezentacji danych numerycznych
Temat C9. Algorytmy numeryczne
Moduł D
Moduł D
Moduł D
Temat D1. Budowanie interaktywnej witryny
Temat D2. Zadania projektowe
Temat D1. Tworzenie strony internetowej współpracującej z sieciową bazą danych
Temat D2. Zadania projektowe