Temat D1. Realizacja projektów zespołowych, w tym praca w chmurze

przez | 1 sierpnia 2020

Wszystkie treści na stronie ir.migra.pl są chronione prawami autorskimi. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Uwaga: Zapoznaj się wcześniej z tematem D3 podręcznika „Teraz bajty. Informatyka dla szkół ponadpodstawowych. Zakres podstawowy. Klasa I”. Wykonaj zawarte tam zadania projektowe.

Zapisy podstawy programowej realizowane w temacie:

IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

1) przy realizacji zespołowego projektu programistycznego posługuje się środowiskiem przeznaczonym do współpracy i realizacji projektów zespołowych, w tym środowiskiem w chmurze; współtworzy zasoby udostępniane na platformach do e-nauczania;

Spis treści

  1. Przygotowanie pracy zespołowej
  2. Praca w chmurze

1. Przygotowanie pracy zespołowej

Projekt zespołowy będziemy przygotowywać zgodnie z etapami tworzenia projektu poznanymi na lekcji informatyki realizowanej w zakresie podstawowym.

Przed przystąpieniem do wykonania zadań szczegółowych należy zgromadzić odpowiednie materiały. Można skorzystać z podręcznika dla klasy pierwszej do zakresu podstawowego i tematów udostępnionych w materiale edukacyjnym, a także z innych źródeł, np. fachowej literatury, zasobów na portalach edukacyjnych. Podczas korzystania z cudzych materiałów należy pamiętać o przestrzeganiu przepisów prawa.

Jeżeli wykorzystujemy cudze materiały, powinniśmy pamiętać o przestrzeganiu przepisów prawa. Pamiętaj, że bez ograniczeń możesz korzystać z grafiki i innych utworów w tzw. domenie publicznej, ponieważ autorskie prawa majątkowe do tych utworów wygasły lub autorzy się ich zrzekli.

Ćwiczenie 1. Przypominamy etapy pracy nad projektem

Przypomnij etapy pracy nad projektem opisane w temacie D3 z podręcznika „Teraz bajty. Informatyka dla szkół ponadpodstawowych. Zakres podstawowy. Klasa I”.

Przed rozpoczęciem zadań projektowych warto wyznaczyć koordynatorów grup, którzy przydzielą zadania szczegółowe każdemu z członków grupy oraz będą czuwali nad przebiegiem realizacji projektu.

W temacie D2 przedstawiamy dwa zadania projektowe z krótkimi opisami ich realizacji a także z przykładowymi zadaniami szczegółowymi i uwagami dotyczącymi ich wykonania.

Niektóre zadania szczegółowe można wykonywać, korzystając z możliwości chmury.

2. Praca w chmurze

Internet umożliwia przechowywanie danych w tzw. chmurze, a dokładnie – na dyskach serwerów internetowych firm oferujących taką usługę. Uzyskanie przestrzeni w chmurze umożliwiają rozwiązania takie, jak: Microsoft OneDrive, Dropbox, Dysk Google.

Operacje na danych (tj. umieszczanie w chmurze, przeglądanie i pobieranie z chmury) można wykonywać za pomocą przeglądarki internetowej lub specjalnej aplikacji, którą należy zainstalować na komputerze.

Dostęp do danych umieszczonych w chmurze można uzyskać z dowolnego komputera lub urządzenia mobilnego w każdym miejscu na świecie i w dowolnym momencie. Oprogramowanie dba o to, aby dane na wszystkich komputerach były identyczne (proces ten nazywamy synchronizacją danych).

Aby zacząć korzystać z chmury, należy założyć konto w wybranej usłudze internetowej (trzeba podać m.in. login i hasło), która udostępnia przestrzeń dyskową na swoich serwerach internetowych.

Korzystanie z chmury jest zwykle bezpłatne. Dane możemy umieszczać i pobierać za darmo, ale udostępniana jest określona ilość miejsca na dane – zwykle za powiększenie tego obszaru należy zapłacić. Warto wcześniej zapoznać się z warunkami oferowanymi przez daną firmę.

Możliwości wynikające z korzystania z chmury:

  • umieszczanie w chmurze plików: zdjęć, obrazów i innych dokumentów komputerowych;
  • dostęp do umieszczonych danych z dowolnego komputera lub urządzenia mobilnego;
  • zapraszanie innego użytkownika do korzystania z naszych danych; można m.in.:
    • udostępnić plik;
    • umożliwić współdzielenie danego folderu (co oznacza, że inny użytkownik może nie tylko przeglądać folder, pobierać pliki, lecz także umieszczać swoje pliki w tym folderze);
    • udostępnić link do wybranego folderu.

Dane umieszczane w chmurze można traktować jako kopię zapasową naszych dokumentów.

Poza umieszczaniem plików w chmurze możemy również korzystać z niektórych programów za pomocą przeglądarki internetowej. Programy nie są uruchamiane na komputerze użytkownika, ale przechowywane na serwerze internetowym i dostępne przez Internet. Użytkownik nie nabywa programu ani nie musi go instalować na swoim komputerze – korzysta z oprogramowania zainstalowanego na serwerze internetowym, płacąc (ewentualnie) za możliwość korzystania z usługi. Przykładem tego rodzaju oprogramowania jest usługa Dokumenty Google, pozwalająca na bezpłatne korzystanie z edytora tekstu, arkusza kalkulacyjnego, bazy danych i innych programów wyłącznie za pomocą przeglądarki internetowej.

Dokumenty tworzone w takich aplikacjach są zapisywane w plikach i umieszczane w chmurze. Możemy też pliki współdzielić z innymi użytkownikami. Zmiany wprowadzane w dokumentach są natychmiast widoczne dla współużytkowników, z którymi je dzielimy.

Dla programów z pakietu Microsoft Office istnieje możliwość współtworzenia (współdzielenia) dokumentów przez wielu użytkowników pracujących na różnych komputerach w różnych miejscach.

Aby udostępnić dokument utworzony w programie Microsoft Word, musisz wcześniej założyć konto w usłudze OneDrive lub zalogować się do tej usługi (w przypadku posiadania konta).

Jeśli utworzymy dokument tekstowy w programie Microsoft Word, możemy go udostępnić innej osobie (innym osobom), wybierając opcję Udostępnij – otworzy się okno Udostępnianie (rys. 1a). Po kliknięciu pola OneDrive – Osobiste otworzy się okno udostępniania (rys. 1b). Możemy w nim wpisać dane osób, którym chcemy udostępnić dokument.

Rys. 1a. Dokument utworzony w programie Microsoft Word i udostępniany w chmurze innej osobie
Rys. 1b. Okno udostępniania

Ćwiczenie 2. Tworzymy dokument tekstowy i udostępniamy go, korzystając z chmury

  1. W programie Microsoft Word utwórz nowy dokument tekstowy. Opisz w nim etapy tworzenia projektu grupowego. Zapisz dokument w chmurze, w pliku pod nazwą Dokumentacja projektu.
  2. Udostępnij plik innej osobie, która powinna zmodyfikować udostępniony dokument: sformatować etapy stylem Nagłówek 1 i zastosować do nich wypunktowanie. Następnie utworzyć spis treści i zapisać plik w chmurze pod tą samą nazwą.

Do przygotowania dokumentacji projektu można wykorzystać również gotowe szablony, w które wyposażono edytory tekstu, m.in. Microsoft Word i edytor tekstu w usłudze Dokumenty Google (rys. 2. i 3.).

Rys. 2. Usługa Dokumenty Google
Rys. 3. Przykładowy szablon do przygotowania dokumentacji projektu

Ćwiczenie 3. Zapoznajemy się z możliwościami korzystania z chmury

  1. Zapoznaj się z możliwościami wybranej usługi do przechowywania danych w chmurze oraz korzystania z oprogramowania w chmurze.
  2. Korzystając z Pomocy danej usługi, dowiedz się, jak udostępnić link do folderu i umożliwić współdzielenie danego folderu.