Teraz bajty. Informatyka dla szkół ponadpodstawowych. Zakres rozszerzony. Materiał edukacyjny
UWAGA | Tematy, które w całości zawierają treści usunięte z podstawy programowej zgodnie z 28 czerwca 2024 r. zostały przesunięte do sekcji „Tematy dodatkowe”, natomiast w tematach, które zawierają częściowo usunięte treści, umieszczono na początku tematu ikonę oraz informację, które treści są nieobowiązkowe w związku z usunięciem ich z podstawy programowej. |
Materiał edukacyjny jest zaplanowany na 180 godzin lekcyjnych. Składa się z trzech części – po 60 godzin lekcyjnych każda (rozdzielonych dodatkowo na dwa bloki po 30 godzin). Dzięki temu materiał można dostosować do dowolnego planu nauczania informatyki w zakresie rozszerzonym realizowanego w danej szkole.
Zobacz propozycje rozkładów materiału do części I, części II i części III.
Tematy w każdej części umieszczone są w czterech modułach (podobnie jak w podręcznikach serii „Teraz bajty” do zakresu podstawowego):
Moduł A. Wokół komputera i sieci komputerowych
Moduł B. Wokół dokumentów komputerowych
Moduł C. Wokół algorytmiki i programowania
Moduł D. Wokół Internetu i projektów
Moduł A
Moduł A
Moduł A
Moduł B
Moduł B
Moduł B
Temat B1. Stosowanie wybranych funkcji w realizacji algorytmów i fraktali w arkuszu kalkulacyjnym
Temat B2. Funkcje i zależności funkcyjne w arkuszu kalkulacyjnym
Temat B3. Więcej o tworzeniu i edytowaniu obrazów w programie Inkscape
Temat B1. Tworzenie relacyjnej bazy danych na przykładzie systemu obsługi wypożyczalni filmów
Temat B2. Przygotowywanie formularzy i zestawień w relacyjnej bazie danych
Temat B3. Wybrane metody tworzenia kwerend z wykorzystaniem języka SQL
Temat B4. Tworzenie dwuwymiarowych i trójwymiarowych wizualizacji i animacji
Moduł C
Moduł C
Moduł C
Temat C1. Przedstawianie algorytmu liniowego w postaci listy kroków i schematu blokowego
Temat C2. Przedstawianie algorytmu z warunkami w postaci listy kroków i schematu blokowego
Temat C3. Przedstawianie algorytmu iteracyjnego w postaci listy kroków i schematu blokowego
Temat C4. Stosowanie funkcji w językach C++ i Python
Temat C5. Więcej na temat stosowania funkcji w językach C++ i Python
Temat C6. Stosowanie tablic w języku C++ i list w języku Python
Temat C7. Stosowanie instrukcji iteracyjnych w językach C++ i Python
Temat C8. Wyszukiwanie elementów – liniowe i przez połowienie
Temat C9. Iteracyjna realizacja schematu Hornera i algorytmu Euklidesa
Temat C5. Stosowanie metody zachłannej do wydawania reszty
Temat C6. Szyfrowanie z kluczem publicznym
Temat C7. Wprowadzenie do programowania w języku Java
Temat C8. Stosowanie instrukcji warunkowej i iteracyjnych w języku Java
Temat C4. Wybrane algorytmy numeryczne
Temat C5. Zastosowanie rekurencji do generowania ciągów liczb
Temat C6. Rekurencyjna realizacja algorytmu Euklidesa i algorytmu szybkiego potęgowania liczb
Temat C7. Rekurencyjne tworzenie fraktali
Temat C8. Algorytmy sortowania i wyszukiwania binarnego
Temat C9. Dynamiczne struktury danych w językach C++ i Python
Temat C10. Stosowanie programowania dynamicznego i grafów do rozwiązywania problemów
Moduł D
Moduł D
Moduł D
Temat D1. Zadania projektowe 3
Tematy dodatkowe (nieobowiązkowe)
Tematy dodatkowe (nieobowiązkowe)
Tematy dodatkowe (nieobowiązkowe)
Moduł A
Moduł B
Moduł C
Temat C1. Przedstawianie algorytmu liniowego w postaci listy kroków i schematu blokowego
Temat C2. Przedstawianie algorytmu z warunkami w postaci listy kroków i schematu blokowego
Temat C3. Przedstawianie algorytmu iteracyjnego w postaci listy kroków i schematu blokowego
Temat C4. Stosowanie funkcji w językach C++ i Python
Temat C5. Więcej na temat stosowania funkcji w językach C++ i Python
Temat C6. Stosowanie tablic w języku C++ i list w języku Python
Temat C7. Stosowanie instrukcji iteracyjnych w językach C++ i Python
Temat C8. Wyszukiwanie elementów – liniowe i przez połowienie
Temat C9. Iteracyjna realizacja schematu Hornera i algorytmu Euklidesa
Moduł D
Tematy dodatkowe (nieobowiązkowe)
Moduł A
Moduł B
Temat B1. Stosowanie wybranych funkcji w realizacji algorytmów i fraktali w arkuszu kalkulacyjnym
Temat B2. Funkcje i zależności funkcyjne w arkuszu kalkulacyjnym
Temat B3. Więcej o tworzeniu i edytowaniu obrazów w programie Inkscape
Moduł C
Temat C1. Wybrane struktury danych w językach C++ i Python
Temat C5. Stosowanie metody zachłannej do wydawania reszty
Temat C6. Szyfrowanie z kluczem publicznym
Temat C7. Wprowadzenie do programowania w języku Java
Temat C8. Stosowanie instrukcji warunkowej i iteracyjnych w języku Java
Moduł D
Tematy dodatkowe (nieobowiązkowe)
Moduł A
Temat A1. Reprezentacja wartości logicznych i znaków w komputerze
Moduł B
Temat B1. Tworzenie relacyjnej bazy danych na przykładzie systemu obsługi wypożyczalni filmów
Temat B2. Przygotowywanie formularzy i zestawień w relacyjnej bazie danych
Temat B3. Wybrane metody tworzenia kwerend z wykorzystaniem języka SQL
Temat B4. Tworzenie dwuwymiarowych i trójwymiarowych wizualizacji i animacji
Moduł C
Temat C1. Wybrane złożone struktury danych w językach C++ i Python
Temat C2. Programowanie działań na liczbach w systemach innych niż dziesiętny
Temat C4. Wybrane algorytmy numeryczne
Temat C5. Zastosowanie rekurencji do generowania ciągów liczb
Temat C6. Rekurencyjna realizacja algorytmu Euklidesa i algorytmu szybkiego potęgowania liczb
Temat C7. Rekurencyjne tworzenie fraktali
Temat C8. Algorytmy sortowania i wyszukiwania binarnego
Temat C9. Dynamiczne struktury danych w językach C++ i Python
Temat C10. Stosowanie programowania dynamicznego i grafów do rozwiązywania problemów
Moduł D
Temat D1. Zadania projektowe 3