Wszystkie treści na stronie ir.migra.pl są chronione prawami autorskimi. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Zapisy podstawy programowej realizowane w temacie:
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
- współtworzy otwarte zasoby i aktywności oraz umieszcza je w sieci.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
- przy realizacji zespołowego projektu programistycznego posługuje się środowiskiem przeznaczonym do współpracy i realizacji projektów zespołowych;
- przygotowuje się do świadomego wyboru kierunku i zakresu dalszego kształcenia, głównie informatycznego, z myślą o przyszłej karierze zawodowej.
Spis treści
- Wybór kierunku i zakresu dalszego kształcenia informatycznego
- Określenie zadania
- Analiza problemu i ustalenie zadań szczegółowych
- Określenie formy projektu, w tym dokumentów oraz dobór nazw plików
- Wybranie odpowiednich narzędzi – programów komputerowych
- Ustalenie założeń dotyczących łączenia dokumentów oraz sposobu ich przechowywania
- Przydzielenie zadań szczegółowych
- Wykonanie zadań szczegółowych
- Połączenie dokumentów
- Sprawdzenie, czy zadania zostały wykonane według wcześniejszych założeń
- Prezentacja projektu
1. Wybór kierunku i zakresu dalszego kształcenia informatycznego
1.1. Określenie zadania
1.2. Analiza problemu i ustalenie zadań szczegółowych
Celem projektu jest przygotowanie do świadomego wyboru kierunku i zakresu dalszego kształcenia, w tym zastanowienie się nad wyborem ścieżki do przyszłej kariery zawodowej.
W projekcie skupimy się na przyszłej karierze zawodowej związanej z informatyką, czyli na ścieżce kształcenia informatycznego. Analizę problemu najlepiej rozpocząć od pytań: „kim chcę być?” i „co chcę robić?”, aby wiedzieć, do czego mam dążyć, a zakończyć pytaniem„jak to robić?”, aby zaplanowany cel osiągnąć.
W analizie problemu należy uwzględnić, w jaki sposób rozwój informatyki, w tym sztucznej inteligencji,wykreował nowe umiejętności informatyczne i wpłynął na powstawanie nowych zawodów informatycznych i zagraża istniejącym zawodom.
Propozycja zadań szczegółowych
- Zawody związane z branżą IT i niezbędne umiejętności
- Przykładowe szkoły, np. uczelnie, ośrodki szkoleń
- Przykłady ścieżek kariery zawodowej
- Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość zawodów informatycznych – debata
1.3. Określenie formy projektu, w tym dokumentów oraz dobór nazw plików
Projekt można opracować w formie prezentacji multimedialnej.Podsumowaniem projektu może być debata ZA i PRZECIW (np. zadanie 4.).
W celu przygotowania prezentacji multimedialnej należy ustalić jej szablon – przygotować własny lub wybrać z gotowych.
Na slajdach, poza tekstami, można umieścić dodatkowo obrazy (zdjęcia, rysunki, schematy, infografikę).
Do opracowania tworzonego w zadaniu 3. można wykorzystać grafikę SmartArt, za pomocą której można pokazać ścieżkę wyboru kariery jako pewien proces czy cykl.
Jeśli opracowania zadań szczegółowych zostaną przygotowywane w kilku plikach, warto przyjąć jednolity sposób nazewnictwa, np. Zadanie1_ścieżka, Zadanie2_zawody, Zadanie3_przyszłość_przeszłość, Zadanie4_szkoły.
1.4. Wybranie odpowiednich narzędzi – programów komputerowych
Wybór oprogramowania powinien zależeć od rodzaju przygotowywanych dokumentów. Może to być program do tworzenia prezentacji multimedialnych Microsoft PowerPoint lub Canva.
1.5. Ustalenie założeń dotyczących łączenia dokumentów oraz sposobu ich przechowywania
Możemy przyjąć, że pracujemy nad jednym wspólnym dokumentem przekazywanym (lub udostępnianym) osobom, które go uzupełniają.
Bardziej efektywne może okazać się wykonywanie poszczególnych zadań w oddzielnych dokumentach, zapisywanie ich w plikach i umieszczanie w jednym miejscu (folderze, chmurze). Po zakończeniu pracy wyznaczona osoba (np. koordynator) powinna połączyć pliki w jeden dokument i utworzyć z otrzymanych materiałów prezentację multimedialną.
Inną wersją realizacji tego projektu może być praca w pojedynkę, czyli każdy uczeń opracowuje ten projekt sam, planując i opisując swoją przyszłość – ścieżkę kariery zawodowej.
Należy pamiętać, aby nie umieszczać zbyt wielu informacji na jednym slajdzie. Jeśli umieszczamy w prezentacji tabele zawierające dużo wierszy, należy je rozdzielić na kilka slajdów.
Należy ustalić sposób przechowywania dokumentów, np. w chmurze.
1.6. Przydzielenie zadań szczegółowych
Proponowana liczba osób w grupie projektowej: cztery lub osiem; w przypadku czterech osób każda opracowuje jedno zadanie, w przypadku ośmiu –dwie pracują nad jednym zadaniem. Zadania szczegółowe przydziela koordynator (osoba wyznaczona z grupy).
1.7. Wykonanie zadań szczegółowych
W zadaniu 1. (Zawody związane z branżą IT i niezbędne umiejętności) należy zwrócić uwagę na dynamiczny rozwój nowych technologii, który sprawia, że powstają nowe zawody i potrzebne są nowe umiejętności, a istniejące zawody zanikają.Warto zwrócić uwagę, że często poszukiwani są specjaliści o bardzo wąskich specjalizacjach.
Zadanie można podzielić na dwa podzadania: z jednej strony omówić popularne obecnie zawody informatyczne, a z drugiej nowo powstałe zawody. Wśród popularnych zawodów można uwzględnić zawody takie jak: programista, administrator sieci, administrator baz danych, specjalista IT, menedżer projektów. Natomiast wśród nowych,m.in.: specjalistę ds.sztucznej inteligencji, inżyniera robotyki czy specjalistę ds.cyberbezpieczeństwa.
Warto wybrać kilka przykładowych zawodów (zależnie od liczby osób wykonujących to zadanie), np. trzy-cztery i omówić je dokładniej. Dla każdego z zawodów należy wskazać, jakie umiejętności są lub będą niezbędne do ich wykonywania.
Więcej informacji należy poszukać na odpowiednich stronach w Internecie, przy czym należy zwracać uwagę, aby informacje były aktualne.
Grupa przygotowująca zadanie 1. powinna współpracować i dzielić się zdobytymi i opracowanymi informacjami z grupami opracowującymi zadania 2. i 3.
Celem zadania 2. (Przykładowe szkoły, np. uczelnie, ośrodki szkoleń) jest wyszukanie przykładowych szkół (np. uczelni), w których można zdobyć umiejętności potrzebne do wykonywania zawodów wybranych przez grupę wykonującą zadanie 2. Można wyszukać kilka uczelni położonych jak najbliżej miejsca zamieszkania. Warto również sprawdzić, jakie są wymagania do przyjęcia na daną uczelnię, np. jakie przedmioty warto wybrać na maturze w zakresie rozszerzonym.
W ramach tego zadania można również poszukać ośrodków szkoleniowych, które kształcą konkretnych pracowników o wąskich specjalizacjach.
Grupa przygotowująca zadanie 2. powinna, z jednej strony korzystać z materiałów przygotowanych przez grupę wykonującą zadanie 1., a z drugiej – dzielić się zdobytymi i opracowanymi informacjami z grupą opracowującą zadanie 3.
W zadaniu 3. (Przykłady ścieżek kariery zawodowej) można opracować kilka wersji ścieżki kariery (np. dwie, trzy). Jeśli w grupie są dwie osoby, każdy może opisać swoją. Do prezentacji takiej ścieżki najlepiej wykorzystać grafikę SmartArt. Model ścieżki zawodowej najlepiej zacząć od… końca, czyli od tego, kim chcę być, czym chcę się zajmować, gdzie pracować (własna firma, uczelnia, korporacja, inna firma czy zakład pracy). Następnie wybór szkoły (uczelni, kursów). W ścieżce można również uwzględnić karierę po skończeniu studiów, np. zaczynamy pracę w firmie, korporacji, potem zakładamy własną firmę itp.
Grupa przygotowująca zadanie 3. powinna korzystać z materiałów opracowanych przez grupy przygotowujące zadania 1. i 2.
Zadanie 4. (Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość zawodów informatycznych) powinno stanowić podsumowanie zadań 1-3. Można je przygotować w formie debaty ZA i PRZECIW, w której wezmą udział wszyscy uczniowie. Zasady debaty warto przypomnieć z tematu D3 z podręcznika „Teraz bajty. Informatyka dla szkół ponadpodstawowych. Zakres podstawowy. Klasa I” lub z tematu 47 z podręcznika „Informatyka 1-3. Podręcznik dla szkoły ponadpodstawowej. Zakres podstawowy”.
1.8. Połączenie dokumentów
Dokumenty przygotowane w zadaniach 1-3 należy połączyć zgodnie z ustaleniami przyjętymi w punkcie 1.5.
1.9. Sprawdzenie, czy zadania zostały wykonane według wcześniejszych założeń
Po połączeniu dokumentów w jeden, należy sprawdzić, czy wszystkie zadania szczegółowe zostały poprawnie wykonane, m.in. czy zawierają informacje niezbędne do zrealizowania celu projektu. Następnie wybrana osoba (nie koordynator) powinna wykonać końcową korektę tekstów, aby usunąć ewentualne błędy.
Na koniec należy zaproponować konkretne rozwiązania dla danej ścieżki zawodowej. W podsumowaniu projektu powinny paść wnioski, czy daną ścieżkę można zrealizować, czy nie trzeba jej zmodyfikować.
1.10. Prezentacja projektu
Wyniki pracy (wykonanie zadań 1-3) można zaprezentować z wykorzystaniem projektora przed całą klasą. Pokaz warto przeprowadzić z podziałem na role wyznaczone przez koordynatora, na przykład każdy fragment prezentacji obejmujący dane zadanie szczegółowe przedstawia osoba z grupy, która je przygotowywała. Cały projekt może też przedstawić jedna osoba. Pozostali członkowie grupy mogą ewentualnie uzupełnić wypowiedź.
Podsumowaniem projektu powinna być debata ZA i PRZECIW, w której bierze udział cała klasa. Debatę powinny przeprowadzić osoby przygotowujące zadanie 4. zgodnie z zasadami takiej debaty.