Wszystkie treści na stronie ir.migra.pl chronione są prawami autorskimi. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Zapisy podstawy programowej 2024 realizowane w temacie:
I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) do realizacji rozwiązania problemu dobiera odpowiednią metodę lub technikę algorytmiczną i struktury danych;
5) objaśnia dobrany algorytm, uzasadnia poprawność rozwiązania na wybranych przykładach danych i ocenia jego efektywność;
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
I + II. Zakres rozszerzony, Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) zapisuje za pomocą listy kroków lub pseudokodu, i implementuje w wybranym języku programowania, algorytmy poznane na wcześniejszych etapach oraz algorytmy […]
Spis treści
- Lista kroków algorytmu z warunkami
- Schemat blokowy algorytmu z warunkami
- Algorytm sprawdzania warunku istnienia trójkąta
- Lista kroków i schemat blokowy algorytmu z warunkami zagnieżdżonymi
- Rozwiązywanie równania liniowego
1. Lista kroków algorytmu z warunkami
W liście kroków algorytmu z warunkami przynajmniej w jednym z kroków występują dwa warianty wykonania operacji algorytmu, których realizacja zależy od spełnienia poprzedzającego je warunku (warunków).
Przykład 1. Przedstawianie algorytmu z warunkami w postaci listy kroków
Zadanie: W firmie X miesięczna płaca podstawowa jest zwiększana m.in. o kwotę za przepracowane nadgodziny. Jeśli liczba nadgodzin przekroczy 30, to stawka za każdą nadgodzinę powyżej 30 jest zwiększana o 50%.
Wprowadź liczbę nadgodzin przepracowanych przez jednego pracownika oraz stawkę za jedną nadgodzinę. Oblicz i wyprowadź płacę za przepracowane nadgodziny.
Dane: liczba całkowita nieujemna – liczba nadgodzin: lng, liczba rzeczywista dodatnia – stawka za jedną nadgodzinę: s.
Wynik: wartość płacy za nadgodziny: Płaca.
- Zacznij algorytm.
- Wprowadź wartości lng, s.
- Jeżeli lng <= 30, to oblicz Płaca = lng • s;
w przeciwnym wypadku oblicz Płaca = lng • s + (lng – 30) • s • 0,5 - Wyprowadź wynik Płaca.
- Zakończ algorytm.
Ćwiczenie 1. Testujemy działanie algorytmu
Przetestuj działanie algorytmu zapisanego w postaci listy kroków (przykład 1.) dla danych (lng, s): (15; 23), (30, 20), (35; 19).
Ćwiczenie 2. Zapisujemy algorytm w postaci listy kroków
Napisz listę kroków algorytmu sprawdzania, czy dana litera jest samogłoską czy spółgłoską.
Wskazówki:
- Skorzystaj ze specyfikacji zadania utworzonej w zadaniu 1b z tematu C1 z podręcznika „Teraz bajty. Informatyka dla szkół ponadpodstawowych. Zakres podstawowy. Klasa I”.
- W instrukcji warunkowej należy zastosować warunek złożony z alternatywą.
2. Schemat blokowy algorytmu z warunkami
W schemacie blokowym sytuację warunkową obrazuje blok warunkowy (decyzyjny) Sprawdzanie warunku (tabela 1. w temacie C1). W schemacie może być wiele takich bloków.
Do bloku warunkowego wchodzi jedno połączenie, a wychodzą dwa:
- z napisem „Tak”, gdy warunek jest spełniony;
- z napisem „Nie”, gdy warunek nie jest spełniony.
Wewnątrz bloku umieszczamy warunek logiczny – prosty lub złożony. Warunek może zawierać następujące operatory logiczne: = (równy), > (większy), < (mniejszy), >= (większy lub równy), <= (mniejszy lub równy), <> różny, lub (or) – alternatywa, i (and) – koniunkcja, nie (not) – negacja. Na przykład:
a > 50;
suma <= 100;
x > -5 i x < 5;
a > b + c lub b > a + c.
Ćwiczenie 3. Testujemy działanie algorytmu
Przetestuj działanie algorytmu przedstawionego w postaci schematu blokowego na rysunku 1. dla następujących danych (lng, s): (25; 21), (30, 25), (33; 20).
Ćwiczenie 4. Przedstawiamy algorytm w postaci schematu blokowego
Utwórz schemat blokowy algorytmu sprawdzania, czy dana litera jest samogłoską czy spółgłoską.
3. Algorytm sprawdzania warunku istnienia trójkąta
Warunek istnienia trójkąta:
w każdym trójkącie długość dowolnego boku jest mniejsza od sumy długości dwóch pozostałych boków, czyli z danych trzech odcinków o długości a, b i c można zbudować trójkąt, jeżeli:
a < b + c i b < a + c i c < b + a.
W rozwiązaniu zadania sprawdzającego warunek istnienia trójkąta (zwanego też „warunkiem trójkąta”) zastosujemy złożony warunek logiczny.
Przykład 2. Lista kroków algorytmu sprawdzania warunku trójkąta
Zadanie: Sprawdź, czy z odcinków o długościach a, b i c, będących liczbami naturalnymi, można zbudować trójkąt.
Dane: Trzy liczby naturalne, będące długościami odcinków: a, b, c.
Wynik: Komunikat „można zbudować trójkąt” lub „nie można zbudować trójkąta” – zależnie od wartości wprowadzonych danych.
Lista kroków:
- Zacznij algorytm.
- Wprowadź wartości długości odcinków: a, b i c.
- Jeśli a + b > c i a + c > b i b + c > a, wyprowadź napis „można zbudować trójkąt”;
w przeciwnym wypadku wyprowadź napis „nie można zbudować trójkąta”. - Zakończ algorytm.
Ćwiczenie 5. Testujemy działanie algorytmu
Przetestuj działanie algorytmu z przykładu 4. dla następujących liczb: (3, 4, 5), (7, 2, 8), (9, 4, 4), (11, 13, 27).
Ćwiczenie 6. Przedstawiamy algorytm w postaci schematu blokowego
Utwórz schemat blokowy algorytmu sprawdzania warunku trójkąta na podstawie listy kroków podanej w przykładzie 2.
Wskazówka: Koniunkcję warunków logicznych należy zapisać w jednym bloku decyzyjnym stosując operator i.
4. Lista kroków i schemat blokowy algorytmu z warunkami zagnieżdżonymi
Przykład 3. Zapisywanie algorytmu z warunkami zagnieżdżonymi w postaci listy kroków
Zadanie: Sprawdź, do jakiej grupy został zakwalifikowany uczeń po napisaniu testu z języka angielskiego. Przydział do grup odbywa się według następującego klucza:
wynik w punktach | grupa |
<0, 30) | podstawowa |
<30, 60> | zaawansowana |
Dane: liczba punktów: p.
Wynik: zależnie od
wprowadzonej liczby – jeden z komunikatów: „grupa podstawowa”, „grupa
zaawansowana” lub „wprowadzono liczbę spoza zakresu”.
Lista kroków:
- Zacznij algorytm.
- Wprowadź wynik w punktach: p.
- Jeśli p >= 0 i p <= 60,
- jeśli p < 30, wyprowadź napis „grupa podstawowa”;
- w przeciwnym wypadku wyprowadź napis „grupa zaawansowana”;
- Zakończ algorytm.
Ćwiczenie 7. Testujemy działanie algorytmu
Przetestuj listę kroków z przykładu 3. i algorytm pokazany na rysunku 2. dla następujących danych: 23, 100, 34, 55, 1, 66.
Ćwiczenie 8. Modyfikujemy listę kroków i schemat blokowy
Otwórz plik TC2_ c8_p3.doc. Zmodyfikuj listę kroków i schemat blokowy, dostosowując je do nowego klucza przydziału ucznia do danej grupy na kurs języka angielskiego.
wynik w punktach | grupa |
<0, 20) | podstawowa |
<20, 40> | średniozaawansowana |
(40, 60> | zaawansowana |
5. Rozwiązywanie równania liniowego
Przykład 4. Lista kroków rozwiązywania równania liniowego
Rozwiązywanie równania liniowego a • x + b = 0.
Dane: dowolne liczby rzeczywiste: a, b.
Wynik: wartość x.
- Zacznij algorytm.
- Wprowadź wartości współczynników: a i b.
- Jeśli a = 0,
- jeśli b = 0, wyprowadź napis „nieskończenie wiele rozwiązań”;
- w przeciwnym wypadku wyprowadź napis: „równanie sprzeczne”;
- Zakończ algorytm.
Ćwiczenie 9. Rysujemy schemat blokowy rozwiązywania równania liniowego
Narysuj schemat blokowy rozwiązywania równania liniowego na podstawie listy kroków przedstawionej w przykładzie 4. Następnie prześledź działanie algorytmu dla podanych współczynników: (4; 8), (0; -1), (-3; 0), (0; 0).
Wskazówka: Naszkicuj ten schemat najpierw w zeszycie, a dopiero potem skonstruuj go, korzystając z programu komputerowego.
Zadania
- Napisz specyfikację zadania, przedstaw w postaci listy kroków i narysuj schemat blokowy algorytmu sprawdzania, czy dany uczeń zdał egzamin maturalny. Dane są: liczba punktów zdobytych przez ucznia i całkowita liczba punktów możliwych do uzyskania. Uczeń zdaje egzamin, jeśli uzyskuje nie mniej niż 30% całkowitej liczby punktów.
- Napisz program na podstawie listy kroków i schematu blokowego utworzonego w zadaniu 1.
- Napisz program na podstawie listy kroków z przykładu 3. i schematu blokowego przedstawionego na rysunku 2. Skompiluj i uruchom program. Przetestuj program dla wybranych danych.
- Utwórz program sprawdzający przydział ucznia do grupy według klucza podanego w ćwiczeniu 6. Skorzystaj z listy kroków i schematu blokowego przygotowanych w ćwiczeniu 8. Skompiluj i uruchom program. Przetestuj program dla wybranych danych.
- Napisz program rozwiązujący równanie liniowe na podstawie listy kroków podanej w przykładzie 4. i schematu utworzonego w ćwiczeniu 9.
- Napisz listę kroków i utwórz schemat blokowy rozwiązania „problemu sprzedawcy komputera” opisanego w przykładzie 5. z tematu C1 z podręcznika „Teraz bajty. Informatyka dla szkół ponadpodstawowych. Zakres podstawowy. Klasa I”.
- Opisz wymyślony samodzielnie problem zawierający warunki zagnieżdżone (podobnie jak przykładzie 3. tego tematu). Ułóż zadanie, zapisz specyfikację, listę kroków i utwórz schemat blokowy. Na koniec napisz program realizujący to zadanie.
Dla zainteresowanych